Latest Posts

Friday, April 23, 2010

Memory of TEC X

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah, praised be to Allah that we’ve successfully finished TEC X, the most memorable TEC ever organized hopefully. This year, based on raw statistic, TEC X had received more than 6000 visitors’ inclusive students from other IPTs and school students. Again, another milestone created. Congratulations!

It was a totally exciting experience leading and working with this team for approximately 5 months. It was my first time entrusted by MPP as the Project Manager. To tell you the truth, I never want to be there. When I know Abg Amir Hamzah and Anas (PMs for TEC08 and TEC09), I never believe that I’m capable to get through their path. Seriously. For those who are not UTP students, even though this is not a hot MPP Post, UTPians really want to know who are CONVOFAIR and TEC Project Manager because these are two biggest and most-awaited events in UTP. Including me I guess, haha. I always curious who’s going to be the Project Manager for these two events. So, you can expect that people holding these two posts are at par with MPP as ‘public figures’.

Well, I hate to hold such position. I really mean it. I just like to work.. without my name and pictures appear nowhere. And suddenly people ask me to hold such thing. Can you imagine? It’s too heavy. There were a few conflicts at the beginning. Of course I can’t open the story here. In the end, I accept it reluctantly. But I know that I have to be positive and when we accept certain responsibility, definitely we should be aware of a hadith:

Whenever God makes a man responsible for other people, whether in greater or lesser numbers, he will be questioned as to whether he ruled his charges in accordance with God’s decrees or not. And that will not be all. God will question him even about his family members.
Source: Ibn Hanbal, on the authority of ‘Abdullah ibn ‘Umar.

Plus, we should be inspired of this verse from Al-Quran:

“Go ye forth, (whether equipped) lightly or heavily, and strive and struggle, with your goods and your persons, in the cause of Allah. That is best for you, if ye (but) knew.” (At-Taubah: 41)

To begin this event is not that easy. Unexpected ‘burden’ fell to my head. I shouldn’t reveal it here. But I’m glad that this team is actually managed to overturn that ‘burden’ considering most of them are still green.  We were quite disappointed at first because we couldn’t get a team with skill and experience as good as previous TEC. The only choice left is to develop one which is much tougher. You can ask the committee how tough it is… haha… Alhamdulillah, the result is AWESOME!!

I’m sorry that I can’t write much. Time is hunting me here and there. I just want to congratulate all the committees for their hard effort to make this event a success. Yes, it is a success and will be the most memorable one so far. The memory with all of you will remain in my heart forever insyaAllah. Good luck to all of you. I think this will be my last event in UTP hopefully. Going to AMD Penang this June for my 8 months internship programme. Gonna miss you like crazy. =)

Tuesday, April 13, 2010

Don’t point finger at mamak shops for health problems

We refer to the frontpage article “Food ‘fat-ish’” (Sunday Star, April 11). Presma or Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia strongly objects to the way Indian Muslim restaurants (mamak shops) are being singularly targeted as the only shops operating 24-hour outlets and serving foods high in fat, calories and cholesterol.

This is a biased statement as other fast-food restaurants selling foods high in fat, calories and cholesterol are also operating 24 hours but they are not mentioned.

Is it more acceptable to eat burgers, fries and soda drinks at 24-hour Western fast food restaurants than eating in our restaurants?

We hope the Health Ministry will stop issuing this kind of statements that condemn food served by a particular race. Instead, it should address the root cause of the heath problem, which is lifestyle.

Such discrimination is against our Prime Minister’s 1Malaysia concept.

According to research done at a US leading institution, processed foods such as burgers, ice-cream, cigarettes, liquor and fries are more likely to cause health problems than unprocessed foods such as rice.

It seems the ministry does not have the correct nutritional details about Indian Muslim food.

It is similarly judgmental in only featuring graphics showing calorie content of foods served only in Indian Muslim restaurants.

Why not put burgers and fries and other similar foods available in other 24-hour restaurants alongside the same chart?

It is worth mentioning here that unlike fried chicken, fries and burgers which mainly use only oil and salt, Indian Muslim foods contain many spices such as chilli and turmeric, which have proven health benefits in combating flu and other diseases.

We hope the newspaper can give proper coverage on this issue and let the public make their own decision based on all the facts. We are worried that if this kind of reporting continues, it will be misleading the public.

Any food will be hazardous if not consumed in a proper and balanced way. Other more hazardous things such as liquor and cigarettes are widely available and were not mentioned in the report.


President, Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia.

Response: Kentut busuk punya government. ni la penyakit diabetes kerajaan kita. Bangga sangat dengan restoran barat yahudi zionis laknatullah tu daripada our very own mamak. Boleh dah tu nak resign. Menjahanamkan negara sendiri nampak gayanya. Sakit, sakit

Friday, April 2, 2010

TEC X: Opening Speech

Mr. Muhammad Faris bin Roslan
Project Manager
Technology, Education and Career 2010
Universiti Teknologi PETRONAS
30th March 2010

Bismillahir Rohmanir Rahim.

Our guest of honour,

Yang Berbahagia,
Dato’ Haji Syed Zainal Abidin bin Syed Mohamed Tahir,
Managing Director
PROTON  Holdings Berhad

Yang Berbahagia,
Datuk Dr. Zainal Abidin bin Haji Kasim,
Universiti Teknologi PETRONAS.

Tuan Haji Mohamed Noor Rosli bin Baharom,
Director of Student Services,
Universiti Teknologi PETRONAS.

Mr. Haniff bin Humam
President of Student Representative Council
Universiti Teknologi PETRONAS.

Sponsors, representative from companies,

Secretariat of TEC 2010,

Ladies and gentlemen.

Assalamualaikum w.b.t and a very good afternoon I wish to all.

First and foremost, let’s express our gratitude to God, The Most Gracious and The Most Merciful for blessing us with great health. As the project manager of TEC 2010, I am honoured to thank our special guest,Y. Bhg. Dato’ Haji Syed Zainal Abidin bin Syed Mohamed Tahir for allocating his valuable time to be with us here today for  the Officiating Ceremony of Technology, Education and Career 2010 or better known as TEC X.

    My very special thanks also go to all the private and government organizations for their involvement in this year’s TEC. It is due to their continuous cooperation and support, that this annual event has been successfully organised each year since 2001. We are glad and happy that this collaboration between the university and participating companies has become so well established and beneficial for both parties.

Ladies and gentlemen,

      ‘Decade of Renascence’ is the theme for the tenth anniversary of TEC. It emphasizes the establishment of a legacy that reflects over a decade of fortitude to thrive in both good and challenging times. TEC X is creating a benchmark for the next generation to develop future creative and well-rounded students. The intention is to give students’ minds a wider perspective of career opportunities together with the determination and commitment to survive in this demanding era.

Ladies and gentlemen,

    The Executive Director of the Malaysian Institute of Economic Research (MIER), Datuk Dr Mohamed Ariff Abdul Kareem, has been quoted as saying “The Malaysian economy is expected to face tougher and more challenging times following concerns that the US may be heading for a double-dip recession”.

Although reports claim the global economy is moving out of recession, it is not completely out of the woods. To make sure that Malaysia can recover, our country needs people with expertise, satisfying the qualifications to be employed. Academic qualifications are important to ensure that companies will be competent enough to face any changes and lead to better economic growth.

As Malaysia goes towards its aspiration of a fully-developed nation, graduates must keep up the pace to be equal, if not greater than their foreign counterparts. Everyone has to do their part in contributing to the country to ensure the future of our growing nation. In this respect, TEC X is organised to become a guide for students to develop their capabilities. It is a platform to provide exposure to UTP students as well as students from other Institutions of Higher Learning on the possibilities that can be offered by the industries in terms of career and training prospects. These capabilities, in turn, will bring innovation and advancement to our country, through technology and education. We believe that TEC X can, and will able to shift paradigms and make waves to bring the country to even greater heights in the eyes of the world.

    On a final note, once again my extreme gratitude goes to Dato’ Haji Syed Zainal Abidin bin Syed Mohamed Tahir, sponsors, companies and organizations who have been  involved and supportive towards TEC X. My utmost gratitude also goes to UTP Management and Staff for their undivided support and guidance especially Mr. Nor Idham bin Che Ghani, our Career Advisor. Not to forget my beloved secretariat of TEC X and MPPUTP that have devoted a great deal of their time and displayed their full commitment ensuring that TEC X is a successful annual event for all.

With that, I Thank you.

P/S: takde modal sgt, speech pun jadi la.. haha

Sunday, March 28, 2010



Sunday, February 28, 2010

Di Mana Allah dalam Hati Kita?

Sesekali kita perlu merenung jauh ungkapan “ di mana Allah dalam hati kita,” agar kita dibayangi kasih sayang Allah dengan apa yang kita lakukan, dalam kehidupan harian yang banyak menjurus kepada habuan duniawi lebih daripada mengingati Allah.

Kita perlu meletakkan dalam minda beberapa persoalan untuk dijawab, di mana ia boleh membantu meningkatkan iman,hubungan serta keupayaan untuk maju dalam pelaksanaan ibadat yang sangat-sangat dituntut oleh Islam. Persoalan seperti-adakah kita telah mengagungkan Allah dalam perkara yang patut diagungkan? Bagaimana pula keagungan terhadap Allah menyerap masuk dalam sanubari kita?

Sehubungan ini, Saidina Ali bin Abi Talib ada mengungkapkan kata-kata masyhurnya yang memuji golongan solihin, antara lain beliau menyebut: sesungguhnya keagungan Allah sentiasa bertapak dalam hati, apa yang mereka lihat selainNya adalah kecil belaka.

Cuba perhati serta renung secara mendalam kehidupan golongan solihin, yang penuh dengan pujian terhadap Allah atas segala keagungan ciptaanNya.

Suasana ini telah menjadikan mereka sentiasa cermat dalam bertindak, berusaha tidak menyinggung kesucian Islam dengan kata-kata atau perbuatan. Mereka hanya takut kepada Allah dan tidak kepada makhluk apatah lagi derhaka kepadaNya.

Keagungan hanya layak disanjung terus kepada Allah, tidak memohon sesuatu melainkan kepadaNya. Hati mereka hanya berpaut hanya untukNya, semua yang ada di muka bumi ini kerdil dan bersifat sementara, hanya Allah sahajalah yang kekal tanpa kesudahan.

Justeru, di manakah kita terhadap cinta kepada Allah? Bagaimana hubungan kita denganNya? Adakah kita benar-benar memelihara kebenaran konsep cinta hanya kepadaNya atau ada yang lain turut menerima cinta kita untuknya? Adakah kita telah melakukan apa yang dikehandakiNya dalam proses kita meletakkan cinta hanya kepadaNya?

Perhatikan firman Allah kepada nabi Daud : “Wahai Daud! Sesungguhnya engkau menghendaki sesuatu daripadaKu, Aku pun menghendaki sesuatu daripadamu. Jika engkau benar-benar taat kepadaKu pada apa yang Aku mahu, maka Aku akan permudahkan apa yang engkau mahu. Jika engkau menentangKu pada apa yang Aku mahu, maka Aku akan menyusahkan engkau, maka berusahalah pada apa yang Aku mahu."

Dalam suasana yang lain pula, Allah ada menyatakan dalam sebuah hadis Qudsi yang bermaksud: “jika mana-mana hambaKu mentaatiKu, maka Aku redha (rela) kepadanya, bila Aku redha kepadanya maka akan Aku berkati seluruh hidupnya, sesungguhnya keberkatan Aku tidak ada penghujungnya, dan jika hambaKu melakukan maksiat kepadaKu, Aku marah kepadanya, bila Aku marah kepadanya maknanya Aku melaknatnya."

Ketahuilah sekalian umat Islam, walau di mana mereka berada, dalam apa jua jawatan yang disandangnya, sesungguhnya Allah tidak suka kepada hambaNya yang memenuhi ruang hidupnya dengan pelbagai kebendaan dunia, hingga tiada ruang Allah di dalam hatinya.

Apatah lagi untuk mengingatiNya dengan berzikir, jika Allah Maha Besar dalam segenap tindak-tanduk hambaNya, anak yang disayangi dijadikan korban tanpa berbelah bagi, itulah terjadi yang kepada Nabi Ibrahim yang menyembelih anak kerana patuh kepada perintah Allah.

Dalam hal ini, baginda Rasulullah dan para sahabat tidak banyak bertanya, apatah lagi ragu terhadap perintah Allah untuk menghalakan kiblat ke Baitullah (Kaabah). Walaupun sebelum itu kiblat yang dihalakan adalah Masjid al-Aqsa, kerana Allah adalah segala-galanya dalam hidup mereka. Hidup dan mati mereka hanya untuk Allah dan bukan yang lain, kerana yang lain selain Allah akan mati dan memerlukan sokongan lantaran kelemahan dan tidak sempurna.

Waktu sesuai untuk mendampingi Allah

Sekali lagi kita tanya diri sendiri “Di mana Allah dalam hati kita?” Adakah kita rasa amat gembira bila dapat berdamping denganNya atau sebaliknya? Adakah kita telah berusaha agar Allah sentiasa bersama kita?

Kalau begitu, sejauh manakah kita rasa gembira menerusi solat yang dilaksanakan ketika mendampingi dan bermunajat kepadaNya?

Apakah yang kita dapat rasai ketika sujud di dalam solat dan sejauh mana kita meneruskan zikir terhadapNya bukan hanya terbatas selepas solat, ingatlah ketika Allah menyebut : “Aku bersama hambaKu ketika dia mengingatiKu dan kedua-dua bibirnya bergerak kerana Aku”

Adakah kita dapat meluangkan sepertiga malam (bertahajjud) untuk menyepi diri dan berkhalwat (bersunyi-sunyi) bersama Allah? Tidakkah kita teringat akan janji-janji Allah kepada kita yang mampu bangun di tengah malam-Allah menyebut: “adakah terdapat hambaKu yang bangun di tengah malam untuk bertaubat, di mana Aku menerima taubatnya, yang memohon keampunanKu, maka Aku ampunkan segala dosa-dosanya dan memohon sesuatu maka Aku berikan kepadanya”

"Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina." (Al-Mu'min:60)

Tidakkah kita mahu berusaha untuk menjadikan hati-hati kita ini penuh dengan pujian kepada Allah, berkorban keranaNya untuk meninggikan syiar agamaNya walaupun menghadapi pelbagai rintangan dan halangan.

Berapa banyak ruang yang ada pada kita untuk memerhatikan segala nikmat yang dianugerahkan Allah ke atas kita, terus bersyukur kepadaNya tanpa sebarang perasaan prejudis. Pernah terlintas dalam pemikiran kita bagaimana Allah menganugerahkan nikmat hidayah, kesihatan, harta, ilmu pengetahuan, kepandaian, kemahiran, bakat, anak-anak, ibu bapa, isteri atau suami kepada kita. Atau kita hanya sekadar menerima nikmat tanpa sebarang balasan untuk beramal dan mematuhi segala titah perintah Allah.

“Jikalau kamu hendak menghitung akan nikmat-nikmat Ku maka kamu tidak akan dapat menghitungnya.” (An Nahl: 18)

“Dan di antara tanda kekuasaannya ialah menjadikan untuk kamu dari diri kamu sendiri pasangan-pasangan untuk kamu menenangkan diri kamu kepadanya, dan Dia menjadikan antara kamu perasaan kasih-sayang dan kasihan belas” (Ar-Rum : 21)

"Allah yang menjadikan malam untuk kamu supaya kamu berehat padanya, dan menjadikan siang terang-benderang (supaya kamu berusaha). Sesungguhnya Allah sentiasa melimpah-limpah kurniaNya kepada manusia seluruhnya, akan tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur." (Al-Mu'min:61)

"Kalaulah kamu kufur ingkar (tidak bersyukur) akan nikmat-nikmatNya itu, maka ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah tidak berhajatkan (iman dan kesyukuran) kamu (untuk kesempurnaanNya); dan Ia tidak redakan hamba-hambaNya berkeadaan kufur; dan jika kamu bersyukur, Ia meredainya menjadi sifat dan amalan kamu. Dan (ingatlah) seseorang yang memikul tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja). Kemudian kepada Tuhan kamulah tempat kembalinya kamu, maka Ia akan memberitahu kepada kamu tentang apa yang kamu telah kerjakan. Sesungguhnya Ia Maha Mengetahui akan segala (isi hati) yang terkandung di dalam dada." (Az-Zumar:7)

Sesungguhnya ketahuilah wahai saudara saudari seagama! Dunia dan bumi yang kita pijak ini menjanjikan pelbagai kehancuran, ia boleh berlaku pada apa yang kita ada atau kita cari, termasuk harta benda, anak-anak, perniagaan, pangkat dan jawatan, tapi apa yang penting, di mana Allah dalam hati kita? Mana letaknya cinta kita kepada Allah?

"Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, - (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan RasulNya dan (daripada) berjihad untuk ugamaNya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusanNya (azab seksaNya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik (derhaka)." (At-Taubah:24)

Jika tergerak hati untuk melakukan sesuatu kejahatan, tanyalah diri di mana Allah dalam hati kita? Allah kah yang patut dicari atau maksiat yang patut ditembusi, bagaimana keadaan ana ketika hendak bertemu dengan Allah (mati) sedangkan ana melakukan maksiat kepadaNya?

Apabila kita ingat Allah pada waktu susah, pasti Allah akan ingat kita pada waktu kita senang dan lapang.

Demikianlah peringatan yang perlu kita sama-sama ingatkan antara satu sama lain, agar Allah ada dalam hati kita sama ada pada perkara sekecil-kecilnya atau yang sebesar-besarnya, Tanya diri – di mana Allah dalam hati kita?

"(Walaupun demikian), ada juga di antara manusia yang mengambil selain dari Allah (untuk menjadi) sekutu-sekutu (Allah), mereka mencintainya, (memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka mencintai Allah; sedang orang-orang yang beriman itu lebih cinta (taat) kepada Allah. Dan kalaulah orang-orang yang melakukan kezaliman (syirik) itu mengetahui ketika mereka melihat azab pada hari akhirat kelak, bahawa sesungguhnya kekuatan dan kekuasaan itu semuanya tertentu bagi Allah, dan bahawa sesungguhnya Allah Maha berat azab seksaNya, (nescaya mereka tidak melakukan kezaliman itu)." (Al- Baqarah:165)

Ingatlah siapa yang bersama Allah, nescaya dia dipelihara Allah. Siapa yang mencintai Allah, nescaya dia tiada memandang selain dari Allah. Siapa yang sampai kepada Allah, nescaya dia hidup dalam lindungan Allah. Siapa yang rindu kepada Allah, nescaya dia akan bermesra dengan Allah. Siapa yang membelakangi semua yang memikat hati selain Allah, nescaya bersihlah duduknya dengan Allah. Ketuklah pintu Allah, lindungilah dirimu di dalam benteng Allah, berserah diri hanya bagi Allah, wahai orang yang melupai Allah, kembalilah kepada Allah......... dan seterusnya, moga-moga Allah memanfaatkan kita dengan apa yang diucapkan itu.

Rasulullah s.a.w sering berdoa:
"Ya Allah, aku berlindung dengan keredhaanMu daripada kemurkaanMu, dengan kemaafanMu daripada siksaanMu, dan aku berlindung denganMu daripada tidak mampu memujiMu seperti Engkau memuji diriMu sendiri."

Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:”Allah Taala sangat gembira menerima taubat seseorang kamu melebihi kegembiraan seseorang yang menemui kembali barangnya yang hilang.” (Muslim)

Hitunglah dirimu sebelum diri kamu dihitung dengan terperinci di Mahkamah Allah Yang Maha Adil kelak........


Wednesday, February 17, 2010

Arah Tuju Cinta


“Dan hendaklah takut (kepada Allah) orang-orang yang sekiranya mereka meninggalkan zuriat yang lemah di belakang mereka yang mereka khuatir terhadap kesejahteraannya. Oleh sebab itu, hendaklah mereka bertakwa kepada Allah, dan hendaklah mereka berbicara dengan tutur kata yang benar.” (An-Nisa’: 9)

Sayang rasanya blog ini untuk ditinggalkan ‘berhabuk’ begini. Ada baiknya untuk kali ini saya kongsi sedikit ilmu yang diperolehi dalam Forum Baitul Muslim bersama panelis hebat Tuan Habiburrahman El-Shirazy (Penulis Novel Best-Seller Ayat-Ayat Cinta dan Ketika Cinta Bertasbih) dan Ustaz Hasrizal Abdul Jamil (Blogger di di Dewan Canselor UTP semalam. Buat pertama kalinya dapat melihat dan mendengar mutiara kata daripada dua orang tokoh hebat ini. Terasa begitu bersyukur diberi peluang untuk bersua dengan dua orang tokoh yang saya kagumi (walaupun saya langsung tidak memiliki buku tulisan Tuan Kang Abik… haha). Dalam post ini, hanya berminat untuk membincangkan 2 isi penting yang diulas dengan begitu indah oleh Kang Abik dan Ustaz Hasrizal.

Visi dan misi

Tuan Kang Abik menekankan untuk membina sebuah baitul muslim yang sejahtera, perkara paling penting yang perlu diambil kira ialah visi dan misi yang sama. Beliau memberi beberapa contoh daripada Al-Quran. Antaranya Nabi Nuh dan isterinya. Seorang begitu taat kepada Allah, manakala seorang lagi kafir. Akhirnya mereka terpisah akibat banjir besar yang melanda. Manakala untuk pasangan Abu Jahal dan Ummu Jamil, mereka mempunyai visi dan misi yang sama dalam menegakkan jahiliyyah dan menentang Islam. Mereka ‘bahagia’ dengan saling mendokong menjatuhkan Rasulullah dan akhirnya sama-sama ke neraka. Contoh yang terbaik pastinya Rasulullah SAW dan isteri-isteri baginda.

Membina rumah tangga bukan sesuatu yang mudah. Ia antara hidup dan mati, ia antara bahagia dan duka, ia antara syurga dan neraka. Perlu hala tuju yang sama. Tiada harmonis andai yang satu mahu ke syurga dan satu mahu ke neraka. Pastinya asas untuk kebersamaan ini adalah taqwa.

Kurangkan mencari, banyakkan ‘menjadi’

Ustaz Hasrizal banyak mengemukakan analogi-analogi menarik yang begitu dekat dengan jiwa kami selaku pelajar bidang teknikal. Antaranya berkenaan konsep kebebasan dalam Islam yang dibandingkan dengan analogi lampu isyarat trafik. Idea Ustaz Hasrizal dilihat mempunyai banyak persamaan dengan idea yang dibawa oleh Stephen R. Covey dalam buku beliau yang begitu terkenal ‘7 Habits of Highly Effective People’. Sudah pasti idea-idea sebegitu lebih mudah untuk dihadam oleh golongan professional yang menjadi sebahagian besar audiens dalam majlis tersebut. Beliau mendedahkan satu fakta bahawa dalam kalangan CEO-CEO berjaya di dunia, hanyalah 30% memiliki kehidupan berkeluarga yang bahagia dan produktif sebagaimana syarikat masing-masing. Lalu persoalannya di mana 70% lagi?

Satu lagi konsep yang sangat menarik yang dibawa ialah kurangkan mencari dan banyakkan ‘menjadi’. Tidak dapat dinafikan lagi. Kita suka memilih-milih. Mahu yang cantik, kaya, solehah dan seumpamanya. Namun kita lupa untuk muhasabah diri sendiri. Siapa kita? Sehebat Muhammadkah tatkala mahu mencari wanita sehebat Khadijah? Setampan Yusufkah tatkala mencari wanita secantik Zulaikha? Benar sekali. Banyakkan berusaha untuk menjadi hebat dahulu daripada berfikir untuk pasangan yang hebat. Tatkala kita hebat, ‘semulajadinya’ yang hebat juga akan tertarik. Bukankah Allah telah berfirman:

“perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik……” (An-Nur: 26)

Itu sahajalah sedikit perkongsian kali ini. Maaf tak dapat meneruskan siri Bas Dua Tingkat.

P/S: Tak perlu terkejar-kejar tapi jangan berlengah-lengah. Jodoh perlu diusahakan walaupun sudah ditakdirkan. Tapi perigi mencari timba pun apa salahnya kan? Jangan terlalu jumud. =)


Saturday, January 2, 2010

Bas Dua Tingkat 2

Sakit belakang

Bas bertolak tepat pada pukul 9.50 malam (berpandukan jam tangan saya) walaupun pada jadual asal, ia sepatutnya bertolak pada pukul 9.30 malam. Jadi saya perhatikan jam digital yang diletakkan di bahagian depan bas. Biasalah orang Melayu, ketika jam tangan saya menunjukkan pukul 9.30 malam, jam di depan 9.20 malam. Jadi, mungkin jam saya cepat 10 minit. Maknanya, bagi mereka, bas bertolak lewat 10 minit. Isunya di sini, kalau beginilah tahap pengangkutan awam di Malaysia sekarang, bagaimana rakyat boleh bergantung harap kepada mereka dalam usaha kerajaan untuk mengurangkan kemalangan jalan raya? Hidup masa kini sangat pantas. Lewat 10 minit, berapa ribu syarikat boleh rugi dan berapa ramai manusia boleh mati. Kita sudah menyahut seruan kerajaan untuk menggunakan pengangkutan awam (itu pun sebab terpaksa!). Lalu bagaimana di pihak mereka?

Bas dua tingkat memang agak sempit berbanding bas biasa. Ia juga lebih rendah berbanding bas biasa. Jadi, benarlah gosip yang digembar-gemburkan. Sempitnya tempat duduk sehingga kita tidak boleh menolak kerusi sedikit ke belakang atau sekiranya ditolak akan menyempitkan lagi orang di belakang menyebabkan saya terpaksa duduk dalam keadaan tegak selama hampir 9 jam. Tapi pak cik di depanku dengan selamba badaknya melakukan sedemikian tanpa ada sedikit pun sifat empati. Laluan tengah antara kerusi juga sangat sempit menyebabkan saya yang berada sebelah dengan seorang wanita bertudung labuh dan nampak thiqoh segan untuk tidur kerana bimbang akan terlena di atas bahunya. Nyaris kepala saya di atas kepalanya kerana terlena seketika sahaja dan kebetulan dia pun terlena. Alhamdulillah, Allah melindungi kami.

Kerusi Double pula tiada pemisah dan menyebabkan anda amat susah untuk bergerak-gerak apatah lagi jika perempuan duduk di sebelah. Gegarannya pula lebih kuat memandangkan saya berada di tingkat atas. Itu logiklah memandangkan circumference distance yang lebih panjang pada kedudukan yang lebih tinggi.  Ditambah pula dengan jalan Gua Musang-KL yang penuh lubang. Jadi perjalanan saya amat menyeksakan dan menyakitkan belakang kerana terpaksa duduk dengan tegak dan tanpa tidur selama 9 jam. Kalaulah perempuan di sebelah itu memakai pakaian yang kurang sopan, mungkin saya tidur je kerana tak sanggup melihat pemandangan yang penuh noda. Lantaklah terjatuh atas riba pun, bukan disengajakan.

Tepat pukul 6.10 pagi, tibalah saya di Hentian Putra. Tak sangka pulak pagi-pagi buta dah penuh orang di stesen bas berhampiran PWTC tersebut. Kedai-kedai makan di sekitar pun sudah mula beroperasi. Selesai solat Subuh, segera saya melangkah ke stesen LRT PWTC.

To be continued - KLCC

Faris Al-Muhandisu: Apa perasaan anda bila duduk di sebelah perempuan dalam bas? adeh.. banyak kali berlaku.. ya Allah, peliharalah imanku.. amin

Bas Dua Tingkat 1


Pernah naik bas Double-decker? Mungkin telah menjadi trauma kepada seluruh rakyat Malaysia untuk menaiki bas Double-decker selepas kemalangan ngeri Bas Sani Ekspres tempoh hari. Kebetulan pula bas saya baru sahaja melepasi kawasan kemalangan beberapa jam sebelum kemalangan berlaku. Alhamdulillah, masih dipanjangkan umur walaupun saya antara pengguna tetap bas ekspres beberapa tahun kebelakangan ini. Sebelum ini, saya tak pernah menaiki bas double-decker. Jadi saya tak berapa tahu keadaan sebenar sebuah bas dua tingkat sebagaimana yang digembar-gemburkan orang ramai. Antara ‘gosip’ yang tersebar ialah bas double-decker lebih kuat gegarannya, kurang stabil dan sebagainya. Bagi mengetahui keadaan sebenar, saya dengan ‘gila hati’nya mencuba bas tersebut. Ikuti rentetan kisah perjalanan yang mendebarkan ini:

Bukan Bas Dua Tingkat

Sehari selepas tiba di rumah, saya pergi ke Terminal Langgar untuk membeli tiket pulang ke Lumut pada 2/1/10. Namun, malang tidak berbau, tiket habis sehingga 6/2/10. Saya pun pulang ke rumah dengan duka dan kecewa. Walau bagaimanapun, ia tidak lama. Buat apa lama-lama, nanti satu kerja pun tak jalan. Jadi, dengan penuh motivasi, saya mencari maklumat di internet untuk merancang plan B, C, D, E dan seterusnya agar dapat pulang ke UTP tepat pada masanya. Lalu jalan terbaik mampu difikirkan ialah pergi ke KL dan ambil bas ke Lumut dari KL. Maka kerja gila ini bermula.

Keesokan harinya, saya ke Terminal Langgar kembali untuk membeli tiket ke KL pada 1/1/10 dan tiket KL-Lumut untuk pada hari seterusnya. Memang saya tahu itu tiket bas dua tingkat tetapi sengaja saya mem’bodoh’kan diri untuk bertanya si penjual tiket.

“Kak, ni tiket bah duo tikak ko?”

“Kelih tiket meta.” Akak itu menjawab.

“Buke nih, kelas ekonomi bah setikak.” Dia menyambung.


“Kak, sayo pum cerdik jugok.. belajar utp bena.. takut godio naik bah duo tikak.. rilek ar kak.. nok nipu bakpo?”

(sambungan monolog)


Maka harinya pun tiba. Tak sangka pulak saya bakal memulakan tahun 2010 dengan perjalanan yang agak kurang siuman ini. Berjalan di KL keseorangan tanpa teman (nanti mati pun takde teman jugak). Sebenarnya, saya ada satu hajat yang dah lama dipendam. Saya nak cari buku The Prince by Niccolo Machiavelli di Kinokuniya KLCC. Dah lama cari tapi tak jumpa, bukan senang nak jumpa buku ni. Jadi, setelah bersalam dan cium tangan umi dan abah, nah! Saya naik bas double-decker dan duduk di kerusi tingkat atas, betul-betul di tepi tangga.

(Monolog lagi)

“Kak tiket mano kak tiket? Hehe.”

Maka perjalanan kurang siuman ini bermula.

To be continued - Sakit belakang

Faris Al-Muhandisu: Kalo dop pehe Kelate, mitop soghe translate.. hehe


Wednesday, December 30, 2009

You are Chemical Engineer if...

You have a favorite pump manufacturer

You can size distillation columns in your head, but need a pencil and paper to figure the tip on a $45 restaurant bill... ...and think that spending $45 for dinner is exorbitant

You see a good design and still have to change it

You can remember 7 computer passwords but not your anniversary

The microphone or visual aids at a meeting don't work and you rush up to the front to fix it

You've modified your can-opener to be microprocessor driven

You think "cuddling" is simply an unproductive application of heat exchange

You've actually used every single function on your graphing calculator

You've ever described your spouse in terms of MTBF

You stare at an orange juice container because it says CONCENTRATE

You've ever considered installing a scrubber or catalytic converter on your kitchen's chimney

Your idea of good interpersonal communication means getting the decimal point in the right place

You automatically associate the words "sexy" and "beautiful" with "butterfly valve"

You've used coat hangers and duct tape for something other than hanging coats and taping ducts

Your ideal evening consists of fast-forwarding through the latest sci-fi movie looking for technical inaccuracies

You have any of the following personalized items: Hard hat, Safety goggles, Calculator case, Slide rule

You carry on a one-hour debate over the expected results of a test that actually takes five minutes to run

You know the direction the water swirls when you flush when you think of centrifugal separation technique

You cannot write unless the paper has both horizontal and vertical lines

You think the value of a book is directly proportionate to the amount of tables, charts and graphs it contains

You once burned down the lab with your experiment or project

You think you look rather snappy in a tie and short-sleeve shirt

You'd really like to have a T-shirt that says "Chemical Engineers Do It In Fluidised Beds"

You've ever introduced your kids by the wrong name

You have a habit of destroying things in order to see how they work

You think that when people around you yawn, its because they ddn't absorb enough oxygen. Therefore, pressure should be increased.

Your spouse hasn't the foggiest idea what you do at work

Your three-year-old son asks why the sky is blue and you try to explain atmospheric absorption theory

You have no life - and you can PROVE it mathematically

You've explained your position in the company to a junior engineer as "I am a vast oasis of knowledge in a desert of ignorance".

You lost your wedding ring for six months and found it in a box of brass tubing fittings in your desk

You refer to your wife and children as your "pilot units" and your family as "pilot plant".

Your work clothes are almost as old as you are.... ... and so is your car.

You think of the Carnot cycle everytime you turn on your AC unit.

When you look at objects in the distance and think of mean free path.

You explain surface tension to your 10 year old when they ask why you are adding oil to boiling spaghetti.

You have a clock with inverted numbers that runs counter-clockwise in your office and you prefer it that way.

You pick your girlfriends by their gpa.

You refer to your wife as

You have ever thought about how coffee changes colour in the body.

You try to explain entropy to strangers at your table during casual dinner conversation.


1. MTBF - Mean Time Between Failures
2. Carnot Cycle - Kind of Thermodynamic Cycle (you don't want to know, believe me)
3. Entropy - a measure of the number of random ways in which a system may be arranged (reversible or irreversible system). also a thermodynamic term.

Faris Al-Muhandisu: Edited for General Readers.. hehe

You know you're studying engineering when…

You know you're studying engineering when…

You come out of a lecture and feel that you wouldn’t mind being hit by a bus.

You are doing maths that the maths students don’t cover until the 2nd year.

Using a hyphen (-) instead of a minus (−) loses you 1% of the module.

You know the Greek and Arabic alphabets better than the language students.

A 4 hour day is an easy day.

A 9 hour day is still an easy day.

You are up at 3am in the morning trying to finish yet another piece of coursework asking yourself… why?

Shelf stacking at Tesco looks like an attractive career option.

You come out of tutorials feeling like you have just gone 12 rounds with Mike Tyson.

You feel bitter contempt towards anyone complaining of 2 lectures in a row.

Someone complains about ‘take away exams’ you feel a sudden urge to hospitalise them.

A lecture on Control Engineering leaves your ass raw and bleeding.

Even Sunday starts at 9am.

It’s the norm that you can’t fit an equation on 1 line of a page.

Handing in an assignment just means that’s there’s a new one to complete.

Time is measured in submission deadlines.

You could run a marathon in the time it takes to do 1 question.

24 hours in a day doesn’t seem enough.

You find out you have 3x as many exams as practically everyone else.

You frequently ask yourself why on earth are you doing this.

You are used to covering a ridiculously large span of subjects to the same standard as the respective degree students.

You would assume a horse is a sphere to make the maths easier.

Your best friend is your calculator.

Faris Al-Muhandisu: For me, they're undeniable.. haha